مجله الکترونیکی ادریس

مجله الکترونیکی ادریس

ادبی فرهنگی هنری
مجله الکترونیکی ادریس

مجله الکترونیکی ادریس

ادبی فرهنگی هنری

معرفی و بررسی فیلم تونسی «زیبا و سگ‌ها»

معرفی و بررسی فیلم تونسی «زیبا و سگ‌ها»

حمزه وحیدی


 

فیلم سینمایی «زیبا و سگ‌ها | beauty and The dogs 2017» به کارگردانی «کوثر بن هنیه» محصول مشترک دو کشور تونس و فرانسه است. این فیلم جزو فیلم‌هایی‌ست که دو اسم دارد. نام دوم فیلم به عربی «علی کف عفریت» که به زبان عامیانه فارسی «شرایط حساس کنونی» ترجمه می‌شود.

 

زیبا و سگ‌ها در بخش «نوعی نگاه» جشنواره کن 2017 برگزیده شده بود. داستان فیلم که در یک شب اتفاق می‌افتد، برگرفته از یک داستان واقعی درمورد دختری دانشجو به نام «مریم شوشی» است که با پسری مرموز به نام «یوسف» آشنا می‌شود. «مریم شوشی» در ساعات اولیه آشنایی با «یوسف» در حالی که کنار ساحل قدم می‌زند دو پلیس تونس «یوسف» را بازداشت و به «مریم» تجاوز می‌کنند. حالا «یوسف» و «مریم» برای شکایت از دو پلیس متجاوز نیاز به مدرک دارند... .

 

«زیبا و سگ‌ها» روایت‌گر زمانه‌ی خود یعنی تحولات جامعه‌ی تونس پس از انقلاب 2011 است. «کوثر بن هنیه» در این فیلم نشان می‌دهد چگونه حتی با وقوع انقلاب و سرنگونی حاکمی دیکتاتور و تغییر قانون اساسی کشور، نهادهای قانون‌گذار نه تنها برای عدالت هیچ ارزشی قائل نیستند بلکه خود ناقض و سدی محکم برای اجرای آنند. «زیبا و سگ‌ها» نورافکن را به وجدان خاموشی از جامعه ‌می‌گیرد که حتی انقلاب نتوانسته آن را بیدار کند. فیلم تکاپوی دختری را به نمایش می‌گذارد که به او تجاوز شده و علیرغم تهدیدهایی که متوجه جان و آبروی اوست برای تحقق عدالت دست و پا می‌زند و توصیف این شعر سعدی است که «چون دوست دشمن است شکایت کجا بریم». «مریم» شبیه به ماهی‌ست که بین کوسه‌ها در حال بلعیده شدن است و دیگران صرفا تماشاچی این دریدگی‌ند.

 

«زیبا و سگ‌ها» از کاراکتر اول خود یک فرشته نساخته و اشتباهات و بی‌ملاحظه‌گی‌های خودش را در طول فیلم به رخش می‌کشد. مریم دختری معمولی‌ست که گاه از دادخواهی و احقاق حقوق خود خسته و ناامید می‌شود. «کوثر بن هنیه» با پیش کشیدن مسئله «اعتماد» در فیلمش می‌خواهد بگوید چگونه در مخمصه‌ترین موقعیت به تنها آدمی که می‌شود تکیه کرد از ما برای تحقق اهداف سیاسی خود سواستفاده می‌کند.